Hoe onderscheid je je als werkgever?

Magda Rajdlová: “We zijn een middelgroot professioneel bedrijf met een familiaire sfeer”

 

Voor elk bedrijf is het een uitdaging: de juiste mensen vinden, binden en boeien. HR Specialist Magda Rajdlová en Chief Operations Officer Petr Matl vertellen hoe SixPointTwo dit aanpakt.

“HR is tegenwoordig nauw verbonden met marketing”, zegt Magda. “We willen laten zien dat we een professioneel bedrijf met een open, familiaire sfeer zijn. Want daardoor onderscheiden we ons van de grotere bedrijven met duizenden medewerkers.”

One team, one task
Het beeld dat Magda van SixPointTwo schetst, sluit aan bij het bedrijfsbeleid voor Corporate Social Responsibility. Uitgangspunt hiervan is dat medewerkers samen presteren en samen verantwoordelijk zijn. Daarvoor is het belangrijk dat collega’s elkaar weten te vinden en met elkaar in contact zijn. “HR-medewerkers zijn regelmatig in de fabriek om met de medewerkers te spreken over wat hen bezighoudt. CEO Marco Wielink en Petr lopen regelmatig rond; iedere medewerker kan ze gewoon aanspreken.” “Marco kent nagenoeg alle 100 vaste medewerkers bij naam”, aldus Petr. “Onze mensen voelen zich gezien”, zegt Magda. “Elke medewerker krijgt met Kerst een persoonlijke brief van het management. En op je verjaardag krijg je een kaart met wensen van je collega’s.”

Informele activiteiten
Aandacht voor teambuilding is kenmerkend voor SixPointTwo. Buiten werktijd zijn er dan ook allerlei gezamenlijke activiteiten waarbij collega’s elkaar ontmoeten, zoals sportcompetities, zomerfeesten en de Christmas Party. “Dat zijn ook goede gelegenheden om met medewerkers te spreken”, zegt Petr. “Op de Christmas Party kijken we straks terug op het afgelopen jaar en vooruit naar de toekomst van ons bedrijf. In de teams spreken de managers daar ook over en in de maandelijkse nieuwsbrief wordt er eveneens aandacht aan besteed.” Zo blijven medewerkers op de hoogte en betrokken bij de ontwikkeling van SixPointTwo.

Medewerkers werven nieuwe collega’s
Medewerkers weten als geen ander wat werken bij SixPointTwo bijzonder maakt. HR betrekt ze daarom bij het werven van nieuwe collega’s. “Dat kan bijvoorbeeld een familielid, een vriend of een kennis zijn. Je krijgt een bonus als de door jou aangebrachte kandidaat wordt aangenomen. Voor de productie hebben we zo al diverse nieuwe collega’s gekregen”, vertelt Magda. “Ook bij management- en technische functies is het succesvol”, zegt Petr. “Als medewerker beveel je niet zomaar iemand aan, daarom werkt het.”

Sponsoring en zichtbaarheid
In het kader van personeelsmarketing is het ook belangrijk om als bedrijf goed zichtbaar te zijn. In Humpolec en omgeving laat SixPointTwo zich dan ook duidelijk zien. “We sponsoren onder meer evenementen als de paardenrennen en de autocross. Ook hebben we de voetbalclub financieel gesteund bij de viering van het 100-jarig bestaan”, aldus Magda. “Bij zulke evenementen hebben we gratis attracties voor de kinderen. Terwijl zij spelen, praten wij dan met de ouders.” Vacatures pushen en reclame maken is hierbij niet het doel, legt Petr uit. “Het gaat erom dat mensen weten dat we er zijn en dat onze deur altijd open staat, ook als er geen vacatures zijn. Zie ook onze poster bij de hoofdingang van het bedrijf.”

LinkedIn en bureaus
Reclame maken is wél het doel van de opvallende, speelse wervingscampagnes die SixPointTwo geregeld inzet. “We zijn bijvoorbeeld een keer met een oranje tuktuk en een grote oranje ballon door Humpolec gereden. Daarmee hebben we veel productiemedewerkers binnengehaald”, vertelt Magda. Dergelijke campagnes zijn echter minder geschikt voor het werven van technici en managers. Petr: “Voor die functies zijn we heel actief op social media. We vragen onze mensen om via LinkedIn vacatures te delen. We willen ons netwerk optimaal benutten.” Verder wordt samengewerkt met uitzendbureaus en soms headhunters. “Bijvoorbeeld om goed Engels sprekende technische mensen te krijgen, want die zijn haast niet te vinden.”

Zelf technisch talent ontdekken
Ondertussen zoekt SixPointTwo ook langs een andere weg naar technisch talent, vertelt Petr. ”We werken samen met scholen voor voortgezet technisch onderwijs en richten ons op leerlingen van 14 tot 18 jaar. We nodigen ze uit om bij ons hun verplichte stage te doen. Zo leren wij ze kennen en kunnen wij ze laten zien hoe SixPointTwo verschilt van grote, anonieme bedrijven met duizenden medewerkers. Veelbelovende jongeren proberen we vervolgens aan te trekken. Daar hebben we al succes mee geboekt.”

Perspectief voor huidige medewerkers
Nieuwe mensen aantrekken blijft nodig, want SixPointTwo wil doorgroeien. Tegelijkertijd is het belangrijk dat de huidige medewerkers happy en gemotiveerd blijven. Een gezonde, veilige werkomgeving is daarvoor een eerste voorwaarde. Ook gezamenlijke activiteiten dragen bij aan het werkplezier. “Daarnaast stimuleren we medewerkers om door te groeien.” Petr noemt voorbeelden: “Productiemedewerkers die na een training werk op hoger niveau zijn gaan verrichten. Operators die zijn doorgegroeid naar technische functies en zelfs managementfuncties.” Wie dat wil, kan zich ontwikkelen via trainingen en cursussen. “Zo organiseren we Tsjechische taaltraining voor buitenlandse medewerkers en Engelse taaltraining voor technici en managers. En productiemanagers kunnen bijvoorbeeld een training in de lean-methodiek volgen.”

Starten en doorontwikkelen
In de personeelsmarketing toont SixPointTwo een eigen gezicht, stelt Magda. “Veel bedrijven trekken mensen aan die alle skills voor een bepaalde functie al hebben. Voor ons werkt het beter om mensen aan te nemen en ze de kans te geven om zich binnen het bedrijf door te ontwikkelen. Ook daarin zijn we anders!”

Leave a comment