De energietransitie is in volle gang

Tsjechisch metaalwerk voor Nederlandse laadstations

 

Nederland is koploper in laadpunten voor elektrische auto’s. Volgens een ruwe schatting heeft ons land er ruim 100.000. Volgens onderzoeken zijn we op weg naar zeker zo’n 1,7 miljoen laadpunten in 2030. Nederlandse installateurs werken daar keihard aan. Ook Tsjechische vakmensen leveren een bijdrage.

Er is een enorme vraag naar o.a. zonnepanelen, warmtepompen, zonneboilers, cv-ketels en laadpalen bij Nederlandse bedrijven en particulieren. Het zijn dan ook goede tijden voor installatiebedrijven die duurzame energiebesparende systemen kunnen leveren, installeren en onderhouden.

Ontzorgen is meerwaarde
Veel installatiebedrijven werken voor zowel particuliere als zakelijke opdrachtgevers. Hoewel dit twee duidelijk verschillende doelgroepen zijn, hebben ze toch de nodige overeenkomsten. Zo hebben beide doelgroepen haast met verduurzaming van hun woning of bedrijfspand: liever vandaag dan morgen. Nog een overeenkomst: ze willen vaak ook compleet ontzorgd worden. Ze geven de opdracht dan ook het liefst aan één betrouwbare partner die het hele verduurzamingstraject voor hen kan regelen.

Installateur met afdeling metaalbewerking
Installatiebedrijven die voor klanten het hele verduurzamingstraject verzorgen, kijken uiteraard nauwlettend naar kwaliteit, kostprijs en procesefficiency. Sommige installatiebedrijven maken daarbij de keuze om hun projecten te ondersteunen met een eigen constructieafdeling. Bij een installatiebedrijf dat sinds kort zaken doet met SixPointTwo spraken we met degene die leiding geeft aan de constructieafdeling. Op verzoek van onze klant blijft zowel de zegsman als het installatiebedrijf anoniem. “Enerzijds ben ik eindverantwoordelijk voor alles wat we hier maken, zoals onderconstructies voor zonnepanelen en maatwerkconstructies voor specifieke klantvragen. Anderzijds ben ik ook verantwoordelijk voor het voorraadbeheer, de inkoop van materialen en waar nodig voor het uitbesteden van werkzaamheden.”

Laadpalen
Tot de producten die het installatiebedrijf levert en monteert, behoren laadpalen voor elektrische auto’s. Afhankelijk van de wens van de klant worden ze geleverd met een of meer laadstations. “Onze laadpaal is compatibel met verschillende merken laadstations, al of niet met een adapter. Daardoor hoeven we maar één type laadpaal op voorraad te houden, zodat we onze opslagruimte efficiënt kunnen benutten.” Het maken van de laadpalen wordt uitbesteed. “Want we hebben wel de mensen, maar niet de juiste machines om de laadpalen tegen een goede kostprijs te maken.”

Uitbesteden aan SixPointTwo
Sinds kort worden de laadpalen met bijbehorende montageplaten door SixPointTwo gemaakt en in kartonnen verpakking – een doos per laadpaal – geleverd. “Het bedrijf dat eerder de laadpalen voor ons maakte, besloot zich op een ander marktsegment te richten. Ik ben toen op zoek gegaan naar een opvolger.” Via een relatie kwam Iman Landheer in beeld. “Nadat we elkaar hadden gesproken, heb ik Iman een tekening opgestuurd met daarbij het verzoek om een offerte te maken. Toen die binnen was, hebben we besproken hoe de laadpaal eruit moet zien en wat onze kwaliteitseisen zijn.”

Snelle communicatie
Het hoofd van de constructieafdeling heeft de nodige ervaring met het selecteren van externe partners. Zijn er naast de kwaliteitseisen voor het product nog andere eisen die hij stelt? “Ik houd van snelle communicatie en korte lijnen; zelf antwoord ik ook snel op vragen. Heldere prijzen zijn ook belangrijk. En ik houd niet van verrassingen.”
De eerste order die werd uitgeleverd, bevatte nog enkele afwijkingen. “SixPointTwo heeft die volgens onze wensen aangepast. De tweede order is precies volgens afspraak geleverd en de contacten verlopen goed.” Met de groeiende behoefte aan laadpalen biedt dat interessante perspectieven …

Leave a comment