Personeelsbeleid in tijden van schaarste

Magda Rajdlová: “Employeemarketing? Daar is geen recept voor!”

 

Business is booming. De economie draait op volle toeren. Geweldig natuurlijk, maar het heeft ook een nadeel: bedrijven hebben grote moeite om de juiste mensen te vinden. Vakmensen hebben nu immers de banen voor het uitzoeken. Ook SixPointTwo worstelt met dit probleem. “Helaas, een kant-en-klare oplossing is er niet”, zegt HR-medewerker Magda Rajdlová.

In beeld komen bij zoveel mogelijk potentiële medewerkers heeft prioriteit in de personeelswerving van SixPointTwo. “Nu vakmensen schaars zijn, kunnen we niet verwachten dat we meteen mensen met de juiste kwalificaties krijgen. Daarom hebben we besloten om ons ook te richten op mensen zonder kwalificaties. We kunnen die dan zelf opleiden”, legt Rajdlová uit.

Alles uit de kast voor aandacht
In Humpolec en omgeving is intensief geworven. “We hebben o.a. een bulk-sms verstuurd, een direct mailing in 29.000 brievenbussen bezorgd en reclameborden op goed zichtbare plaatsen neergezet. Steeds met als hoofdboodschap: als je de handen uit de mouwen wilt steken, ben je welkom.” Creatieve concepten vormden de basis voor commercials bij regionale omroepen en voor advertorials en advertenties in lokale kranten. “In de advertorials gebruikten we bijvoorbeeld het concept ‘Zo leuk is werken bij SixPointTwo’, dat zich richtte op kandidaten voor alle functies: van schoonmaker tot directielid. Het concept ‘Opa’s en oma’s lezen de krant en attenderen hun kinderen op nieuwe banen’ gebruikten we in advertenties.” Het succes was wisselend. “De eerste keer dat een concept werd gebruikt, was de respons goed. Zodra we het herhaalden, bleek het niet echter meer te werken. Waar dat aan ligt, is niet duidelijk. We zullen elke keer een nieuwe benadering moeten kiezen”, concludeert Rajdlová.

Zelf opleiden niet altijd succesvol
Aan de wervingscampagnes heeft SixPointTwo overigens aardig wat nieuwe mensen overgehouden. Degenen die over de juiste kwalificaties beschikten, werden direct ingezet. De anderen kregen eerst een interne opleiding. “Ook daarmee hebben we leerzame ervaringen opgedaan”, stelt Rajdlová vast. “Zelf opleiden is prima voor een functie als medewerker mechanische assemblage. Functies als lasser en kanter zijn echter complexer; daarbij werkt zelf opleiden minder goed, hebben we gemerkt.”

Medewerkers blijven binden en boeien
Nieuwe medewerkers aantrekken alleen is uiteraard niet genoeg. “Zowel voor de nieuwkomers als de medewerkers die we al hebben, wil SixPointTwo een aantrekkelijke werkgever blijven. We proberen het groepsgevoel te versterken met verschillende middelen, zoals een driemaandelijkse nieuwsbrief, verjaardagskaarten en samen sporten. We hebben zelfs een eigen voetbalteam dat deelneemt aan een regionale competitie”, vertelt Rajdlová.

De COVID-19-epidemie legde beperkingen op t.a.v. groepsactiviteiten. “Daar hebben we wat op gevonden: de Challenge Cup. Elke vier tot vijf weken organiseren we een indooractiviteit die coronaproof wordt uitgevoerd, zoals rodeo – wie blijft het langst op de stier zitten (installatie met luchtkussen), karten en schieten. Voor de Challenge Cup kunnen teams elkaar uitdagen, maar ook individuele prestaties worden beloond.”

We Care
Teamspirit is ook een belangrijk onderdeel van het beleid dat SixPointTwo voor Corporate Social Responsibility heeft geformuleerd. In een folder voor medewerkers wordt het beleid kort en krachtig toegelicht. “De folder vertelt medewerkers wat SixPointTwo voor hen doet en wat SixPointTwo van hen verwacht. Statements als We Care, We are professional en We are ambitious maken duidelijk dat ieder binnen de groep verantwoordelijkheid heeft en neemt en dat we samen de beste willen zijn. Deze winnaarsmentaliteit willen we zowel binnen het bedrijf als in de contacten met onze relaties uitdragen.” Aan teambuilding en prestatieverbetering wordt hard gewerkt. “Onze HR-mensen zijn vaak op de werkvloer te vinden. Ze bespreken met medewerkers hoe het gaat en wat ze nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen.” Rajdlová is ervan overtuigd dat dit werkt: “Medewerkers reageren daar heel positief op.”

 

Leave a comment