Hoe vind je een goede assemblageparter?

Bart Smulders van B-Style over samenwerken met SixPointTwo:
“Je moet elkaar begrijpen, zonder alles te hoeven uitleggen”

 

In 1973 vond Ad Smulders de rolstoelauto uit. Dat was het begin van B-Style, het bedrijf dat nu geleid wordt door zijn zoon Bart Smulders. Anno 2022 levert B-Style vanuit Oss ombouwkits aan geselecteerde ombouwbedrijven over de hele wereld. Hiermee kunnen deze bedrijven bedrijfswagens van verschillende merken ombouwen tot rolstoelauto, rolstoelbus, stadsbus of taxibus. “Meer dan 95% van onze ombouwkits gaat naar het buitenland, o.a. naar Australië, Azië, de Verenigde Staten en Europa”, zegt Bart Smulders.

B-Style bouwde jarenlang bedrijfswagens om. Het bedrijf verkocht die aan klanten in Nederland en andere Europese landen. “In 2017 hebben we besloten om ons volledig te richten op het leveren van ombouwsets aan ombouwbedrijven. De markt is in de loop der jaren namelijk sterk veranderd. Er zijn steeds meer ombouwbedrijven bij gekomen, terwijl de wettelijke eisen en certificeringen steeds uitgebreider en zwaarder zijn geworden.” De omslag past bij het innovatieve karakter van het bedrijf. “Met een team van 20 mensen concentreren we ons volledig op het ontwikkelen, leveren en servicen van ombouwsystemen en -oplossingen voor gecombineerd vervoer. We kunnen nu nog meer aandacht besteden aan productontwikkeling: het bouwen en testen van prototypes.”

Steeds een complete oplossing
Elke ombouwset die B-Style voor één specifieke bedrijfswagentoepassing levert, kan overal ter wereld worden gebruikt. “Wij kijken daarvoor goed naar de markt en naar de wettelijke eisen en certificeringen. Voor een Volkswagen taxibus krijgt een ombouwbedrijf in Finland exact dezelfde ombouwset als een ombouwbedrijf in het Midden-Oosten. Die taxibus is dan zowel geschikt voor rijden op besneeuwde wegen en in de bergen, als voor ritten in de woestijn. We verhogen zo de totale kwaliteit van de set.”

Veiligheid voor alles
B-Style neemt zijn klanten alle zorgen uit handen. “Al het papierwerk rond certificering en wettelijke eisen regelen we. Of een klant nu in Spanje, India of Australië zit: hij kan erop vertrouwen dat onze ombouwset aan alle lokale eisen voldoet.” B-Style regelt ook alles met de bedrijfswagenfabrikanten. “Zij geven een letter of no objection af voor de ombouwsets die wij voor hun bedrijfswagens maken. We zijn onder meer Premium Partner van Volkswagen en Van Partner van Mercedes. Als een set naar Hongkong gaat, kan Volkswagen Hongkong direct checken of het klopt.”
Al deze voorzorgen zijn noodzakelijk, want het gaat over personenvervoer. “De veiligheid van mensen is cruciaal. We moeten waarborgen dat de ombouw heel blijft, ook als er een ongeluk gebeurt.”

Assemblage
De omslag naar uitsluitend focussen op ombouwpakketten, is een hele operatie geweest. “Wij zien er bijvoorbeeld ook zelf op toe dat de ombouwbedrijven aan wie wij leveren volledig in control zijn. Zij van hun kant moeten volledig kunnen vertrouwen op de kwaliteit van onze ombouwsets. Elke set moet dan ook compleet zijn, tot en met het laatste moertje.”
Veel onderdelen van de ombouwsets, zoals plaatdelen, kabelbomen en kunststof onderdelen, worden door partners gemaakt. “Omdat in assemblage veel tijd gaat zitten, werken we graag samen met partners die niet alleen onderdelen kunnen maken, maar ook grotere delen kunnen assembleren. De tijd die we daarmee besparen, kunnen we investeren in productontwikkeling en service.”

Samenwerking met SixPointTwo
Na een kennismakingsgesprek met Iman Landheer in december 2021 is begin dit jaar een samenwerking met SixPointTwo opgestart. “We waren op zoek naar een nieuwe partij die ook kan assembleren. Zoals afgesproken zijn we klein gestart. We hebben eerst prijzen aangevraagd en vervolgens een opdracht voor het maken van eenvoudige stalen onderdelen gegeven. Stap voor stap hebben we dat uitgebreid naar onderdelen in grotere series en naar complexere onderdelen. Inmiddels hebben we de volgende stap gezet: SixPointTwo assembleert nu ook grotere delen.”

Beoordelen van assemblagepartners
Waar beoordeelt B-Style assemblagepartners op? “Eerste eis is natuurlijk dat hun product aan onze specificaties voldoet. Daarvoor is het noodzakelijk dat ze onze tekening goed interpreteren! Maar we verwachten ook dat ze meedenken over slimmere manieren om het product te maken.” Daarnaast is communicatie belangrijk. “Krijgen we snel antwoord op onze vragen? Reageren ze snel, kijken ze mee naar oplossingen en durven ze bij fouten ook de hand in eigen boezem te steken en door te pakken?”

Elkaar begrijpen is een ander vereiste. “Als wij bijvoorbeeld aangeven dat een product niet scherp mag zijn, dan moet onze partner begrijpen waarom we dat vragen én wat we eronder verstaan. Alles wat we maken, gaat namelijk door mensenhanden heen, bij SixPointTwo, bij ons, bij de ombouwbedrijven en bij de vervoerders.” Ook belangrijk: je moet niet alles hoeven uitleggen. “Ik hoorde eens het verhaal van een ondernemer die voor een gebruiksartikel onderdelen had laten maken bij een buitenlandse assemblagepartner. Die onderdelen voldeden aan alle technische vereisten. Maar ze hadden één nadeel: ze stonken ongelooflijk. Die assemblagepartner was verontwaardigd toen de ondernemer hem daarop aansprak. In de specificatie stond toch niet dat dat niet mocht? Tja, als je dat moet uitleggen …”

Toekomst
De fase van aftasten wat B-Style en SixPointTwo aan elkaar hebben, is voorbij. Bart Smulders is positief. “We gaan met elkaar verder. Een probleem is alleen dat de markt op dit moment onvoorspelbaar is. De markt heeft zich nog steeds niet hersteld van corona. Voertuigen worden met vertraging geleverd. Daardoor kunnen wij op dit moment niet verder kijken dan twee tot drie maanden. Dit bespreken we met onze klanten en onze partners. Maar als de markt zich ontwikkelt zoals we hopen, dan zal de samenwerking met SixPointTwo zeker groeien!”

Bent u benieuwd wat SixPointTwo als assemblagepartner voor uw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met Iman Landheer, tel. +31 6 4224 3466, e-mail iman.landheer@sixpointtwo.eu.

 

Leave a comment