Fietsenstallingen nieuwe stijl: MB Fietsparkeren

Maurice Paulssen: “Ik maak producten die ik zelf graag zou willen”

 

Z’n leven lang ontwikkelt Maurice Paulssen al producten. Voor de autobranche ontwikkelde hij bijvoorbeeld producten die wereldwijd werden verkocht. Nu is hij actief op het gebied van fietsenstallingen met het in Eindhoven gevestigde bedrijf MB Fietsparkeren. Innoveren is zijn passie: “Ik kijk naar een product en bedenk: hoe kan ik ‘t beter en mooier maken én ook nog verkopen!”

Via een relatie die fietsparkeerplaatsen voor evenementen verhuurt, raakte hij in 2009 betrokken bij het maken en plaatsen van stallingen. Dat bracht Paulssen, in zijn vrije tijd een fanatiek fietser, op het idee voor een betere, gebruiksvriendelijkere stalling.

Universeel systeem
“Mijn systeem onderscheidt zich doordat het geschikt is voor elk type fiets”, zegt Paulssen. “Het werkt met automatische klemming op de voorvork. E-bike, gewone fiets, racefiets, transportfiets of fiets met kratje voorop: elke fiets staat daarmee recht.” Dat zorgt voor gebruiksgemak en een ordelijke stalling. “Bij stallingen met traditionele wielklemmen zie je vaak elektrische fietsen, maar ook andere fietsen, naast de stalling op de standaard staan. Waarom? Mensen zijn bang dat het wiel er niet goed in gaat en dat de velg daardoor krom kan trekken. Met mijn systeem kan dat nooit gebeuren.”

Geschikt voor etagestallingen
In 2010 heeft Paulssen het systeem gepatenteerd. Alle stallingen die MB Fietsparkeren op de markt brengt, zijn erop gebaseerd. Je herkent ze aan de V-klem met het aflopende gootje voor het wiel. Voor etagestallingen waarin fietsen boven elkaar worden gezet, is het systeem ook praktisch. “Bij conventionele stallingen moet je de fiets naar boven duwen. Dat is lastig, de fiets wordt dan zwaar. Het is veel handiger als de fiets horizontaal naar boven en beneden kan. Daarom heb ik een lift bedacht voor meerdere stallingen boven elkaar. Die kan gewoon op en neer gaan. De lift is niet geschikt voor een NS-station waar veel mensen tegelijk komen, maar bijvoorbeeld wel voor appartementencomplexen of personeelsstallingen van bedrijven.”

Drie systemen
MB Fietsparkeren brengt drie stallingen op de markt. Je ziet ze overal in Nederland, bijvoorbeeld aan het strand van Scheveningen, in Groningen bij de Hanze Hogeschool en in diverse Limburgse gemeenten. Ook in België kom je ze op diverse plekken tegen, o.a. in de binnenstad van Aalst. “De stallingen functioneren op dezelfde manier, maar verschillen qua uitvoering en uiterlijk. De MB ECO is het basissysteem. De MB BASIC is wat luxer uitgevoerd, o.a. met extra stevige slotbevestiging. De crème de la crème biedt onze nieuwste stalling: de MB Wave. Die kunnen worden voorzien van geïntegreerde laadpunten voor elektrische fietsen.”

Productie in Tsjechië
De stallingen worden gemaakt van verzinkt staal. MB Fietsparkeren besteedt de productie uit. “Tekeningen en stuklijsten gaan allemaal naar de productiepartner. Op de geleverde producten voer ik de eindcontrole uit.” Met verschillende productiepartners zijn ervaringen opgedaan. “Uiteindelijk zijn we bij SixPointTwo terechtgekomen. Hun hoofdkantoor is dichtbij: in Weert. Dat is makkelijk voor de eindcontrole. Het contact is ook belangrijk. Op een vraag krijg ik direct antwoord. Ik hoef er niet achteraan te bellen of te mailen.” Wat natuurlijk ook telt, is de kwaliteit van de in Tsjechië gemaakte producten. “Radiussen of diktes van lassen: alles wordt precies volgens tekening gemaakt. In theorie moet dat bij andere partners ook kunnen, maar in de praktijk zien we toch verschillen. Wat SixPointTwo maakt, is gewoon erg goed.”

Altijd innovatief blijven
Paulssen verwacht veel van een innovatie die binnenkort wordt geïntroduceerd: infraroodsensoren. “Het idee werd in 2014 bekroond met de Intertraffic Award. Nu is de software helemaal klaar en is de markt er rijp voor.” De infraroodsensoren komen in de goot van het wiel. Wanneer een fiets wordt gestald, gaat een timer lopen. “Eén persoon ziet op het scherm van de pc waar elke fiets staat, hoe lang al en wanneer een fiets wordt weggehaald. Beheerders kunnen het probleem van weesfietsen en zwerffietsen doelgericht gaan aanpakken. Daarnaast is er altijd zicht op de bezettingsgraad van de fietsenstallingen: handig om te bepalen of stallingen wel op de juiste locatie staan. Bij diefstal van een fiets kunnen camerabeelden snel worden geraadpleegd. Kortom, heel interessant voor grote bedrijven, studentencampussen en gemeenten!”

 

Leave a comment