Aluminium bootliften zijn niet aan te slepen

Rene Blom: “Coronatijd heeft voor hausse gezorgd”

 

Tijdens de coronatijd zochten mensen veilige en aantrekkelijke manieren om erop uit te gaan. “Er zijn heel veel boten verkocht. En omdat er een tekort is aan opslagruimte voor boten, groeide ook de vraag naar bootliften”, zegt Rene Blom. Hij vertelt hoe Blom Bootliften hierop inspeelt en welke bijdrage SixPointTwo hierbij levert.

Op en bij het water is Rene in zijn element. “Hoe actiever de sport, hoe mooier ik het vind. Ik heb altijd graag gezeild en gewindsurft, maar op dit moment is kitesurfen favoriet.”

Eigen ontwerp
Buiten zijn vrije tijd houdt watersport Rene ook flink bezig. Het begon met een polyester bootje dat hij ooit kocht. “Daarvoor had ik een lift nodig. Stalen bootliften waren er genoeg. Maar een stalen bootlift in mijn tuin: dat kon ik niet over mijn hart krijgen. Want ik werkte toen bij een bedrijfsdeurenproducent, waar ze een eigen aluminium-constructieafdeling hebben. Dus besloot ik mijn eigen aluminium bootlift te ontwerpen en te maken.” Eerst puur als hobby: “Eentje voor mezelf, toen eentje voor een collega, daarna eentje voor een kennis enz.”

Eigen bedrijf
Acht jaar geleden begon Rene voor zichzelf met twee activiteiten: enerzijds onroerend goed renoveren en anderzijds bootliften ontwerpen en vermarkten. Aanvankelijk waren de bootliften bijzaak. “Ik heb eerst het ontwerp en het assortiment verder ontwikkeld.” Inrichten van een professionele website was een belangrijke volgende stap. “Sindsdien gaat het hard. In de afgelopen twee jaar is de omzet bijna verdubbeld.”

Bescherming van de boot
In Blom Bootliften werkt Rene samen met zijn zoon Rens. “We leveren en plaatsen aluminium liften voor lichte boten. Ze worden gebruikt voor o.a. polyester boten en aluminium boten.” Een bootlift biedt bescherming. “Je voorkomt dat de boot in het ijs komt te liggen of tegen de kant gaat stuiteren als er veel golfslag is. En de boot blijft schoon: je krijgt geen aangroei van bijvoorbeeld algen of schelpdieren. Het aanbrengen van antifouling is dus niet nodig, wat ook beter is voor het milieu.” Diefstalpreventie is een ander voordeel: de lift kan worden geleverd met een slot. Aluminium heeft bovendien een belangrijk voordeel. “Staal moet je behandelen, bijvoorbeeld verzinken, maar het blijft gevoelig voor roest. Onze liften zijn van onbehandeld aluminium en gaan toch langer mee.”

Voor boten tot 900 kg
Het assortiment bestaat uit drie typen. “Type A is geschikt voor boten tot 500 kg. Daar kunnen we draagramen aan toevoegen om ze ook geschikt te maken voor jetski’s.” Afhankelijk van de wens van de klant wordt de boot uitgevoerd met handbediening of elektrische bediening. Voor boten tot 750 kg is er type B, dat ook met handbediening en met elektrische bediening kan worden geleverd. Tot slot is er type C voor boten tot 900 kg. “Dit type is uitsluitend met elektrische bediening leverbaar.”

Ontwikkeling
Gaandeweg heeft Rene zijn ontwerp geperfectioneerd. “Onze bootliften hebben een staand frame en een hijsframe. Dit hijsframe is nu voor alle typen identiek, wat ons meer flexibiliteit geeft. Het hijsframe monteren we al in onze werkplaats. Wanneer we de lift op locatie bij de klanten monteren, kunnen we het hijsframe in één keer aan het staande frame bevestigen. De frames zijn bovendien zó gemaakt, dat we met ons eigen lasapparaat aanpassingen kunnen aanbrengen.”

Productie
In het begin maakte Rene de bootliften nog zelf tijdens de avonduren. Doordat het aantal opdrachten toenam, ging dat niet meer. Daarom werd de productie uitbesteed. “Met de eerste leverancier heb ik twee jaar gewerkt. Ik was niet tevreden: er was nauwelijks een order bij die in één keer goed ging.” Via zijn hobby kwam hij in contact met Marco Wielink van SixPointTwo. “Ik heb hem kitesurfen geleerd.” Drie jaar geleden besloot hij de productie van de frames aan SixPointTwo toe te vertrouwen. “Ze leveren keurig werk: 99% is meteen goed. En als er een probleempje is, dan wordt dat netjes opgelost.”

Nieuwe ontwikkelingen
Blom bootliften richt zich op een marktsegment dat nog steeds groeit. “Veel nieuwbouwwijken worden aan het water gebouwd. Heb je een tussenwoning en wil je achter het huis een sloepje stallen, dan is de ruimte vrij beperkt. Dan kom je vanzelf bij een kleiner en lichter type boot en bootlift uit.” Ondertussen denkt René verder. “Voor zwaardere boten boven 900 kg maar ook voor woonarken zou een drijvende bootlift op basis van een aluminium constructie geschikt kunnen zijn.” Wordt vervolgd dus!

 

Leave a comment